avangard-hall-kramatorsk-obrazovanie

25 октября, в Краматорске прошло выездное заседание Комитета Верховной Рады Украины по вопросам науки и образования. После чего в «Авангард-холле» члены Комитета, народные депутаты встретились с педагогами Краматорска. Учителя смогли задать интересующие их вопросы напрямую авторам нового закона «Про освіту».

avangard-hall-kramatorsk-obrazovanie1

Такой открытый диалог между представителями законодательной власти, авторами реформы образования и теми, кто будет внедрять реформу на местах, состоялся в Краматорске впервые по инициативе народного депутата Украины Максима Ефимова.

Во встрече с педагогическими работниками приняли участие: народный депутат Украины, первый заместитель председателя Комитета по вопросам науки и образования, заслуженный работник образования Украины, профессор кафедры информатики, программной инженерии и экономической кибернетики Херсонского государственного университета, доктор педагогических наук Александр Спиваковский, первый заместитель Министра образования Украины Владимир Ковтунец, народный депутат Украины, соавтор законопроекта «Про освіту» Тарас Кремень и народный депутат Украины Максим Ефимов.

avangard-hall-kramatorsk-obrazovanie2

«Цей закон — це закон можливостей, який дає змогу обирати як працювати і як вчитися далі. Цей закон знищує опіку, яка йшла від органів управління освітою і дає можливості для творчої праці. Головне, щоб у кінцевому результаті вийшли на необхідні стандарти.

Цей закон дає змогу дати відповідний фундамент знань і сформувати на їх базі відповідні компетентності, що є дуже важливим. Задача закону — дати більше автономії і дати її на рівні вчителя. Це закон нових можливостей, але його впровадження залежить від вас. А уряд робить все можливе для підтримки. Наприклад, щоб бюджет державний і місцевий був 50 на 50. Щоб зарплата зростала.

Важко сприймається мовна стаття закону. Але треба розуміти для чого це робиться. Заради розбудови нашої держави, заради того, щоб у дітей були більші можливості. Адже є норма, яка дозволяє викладати предмети на язиках ЄС. Я сподіваюсь, що 90% дітей скажуть нам потім «дякую».

Ми можемо щось по-іншому бачити, але Україна в нас одна і ми повинні зробити наших дітей щасливими», — сказал Александр Спиваковский.

«Головна проблема зараз — це дати реальну академічну свободу, академічну автономію закладам освіти відповідно до рівня. Ми ще не зробили це у віщій освіті. Ми не створили здорове конкурентне середовище. І тільки зараз ми завершуємо працю над пакетом законопроектів над змінами до законів, які це зроблять. Я запрошую всіх до цієї роботи підключатися. Ми хочемо забезпечити повну фінансову автономію університетів, свободу наглядовій раді вузів, ректору у витрачанні коштів,  у тому числі бюджетних, але з повною відповідальністю.

Нам треба реформувати систему управління середньою освітою. Контрольні функції вилучити від органів місцевого самоврядування. Ми створимо Держану службу якості освіти, де будуть працювати професіонали, які зможуть оцінити роботу вчителя, якість освітнього процесу, провести атестацію, сертифікацію і таке інше», — подчернул, обращаясь к присутствующим первый заместитель Министра образования Украины Владимир Ковтунец.

Народный депутат Украины поблагодарил депутатов за то, что нашли время и приехали в Краматорск, дали ответы на волнующие педагогов вопросы. Он выразил надежду, что эта встреча будет не последней.

avangard-hall-kramatorsk-obrazovanie3

«Уважаемые наши учителя, цвет педагогической элиты Краматорска, я благодарен вам за то, что вы пришли на эту встречу. И очень благодарен нашим гостям, за то, что откликнулись и ответили на вопросы по закону «Про освіту».  Это новая вещь, революционная и поэтому конечно вопросы возникают.

Моя цель была в том, чтобы наши педагоги смогли сами задать вопросы и услышать ответы на них. Я надеюсь, что вы еще будете приезжать к нам, и мы будем еще активнее обсуждать интересующие нас моменты», — сказал Максим Ефимов.

Учителя Краматорска спрашивали народных депутатов Украины о домашнем образовании, учебном процессе и мотивации учителей:

— В новому законі є норма про домашню освіту. Як це можливо зробити на практиці?
— Деталі будуть прописані в підзаконних актах, наказах. Так, ми дозволяємо сімейне навчання, індивідуальне навчання, але педагог повинен мати індивідуальну ліцензію. Дитина, яка навчається за такою системою, по закінченні кожного навчального року повинна в ліцензованому закладі освіти пройти підсумкову атестацію.

– Складовою навчального процесу є вивчення іноземної мови. У нас у класі 27 учнів, і нам не дозволяють ділити дітей на групи. Можна це зробити?
– Питання не в тому, чи можна, питання в тому, де взяти гроші. Для тих громад, де наповнювання класів більше 27 учнів, буде збільшено обсяг державної субвенції. Поки це вводиться у Києві. Розподіл на групи при такій наповнюваності можна робити там, де є кошти на зарплату вчителям.

– Які вимоги будуть до документації?
– Вимоги до документації будуть спрощуватись, перший крок — введення електронної статистичної звітності. Потім — електронний класний журнал і таке інше.

– Що повинно бути мотивацією для вчителів у новій українській школі?
– Любов до дітей і батьків. А з боку держави вона повинна підкріплюватись високою зарплатою. У країнах ЄС середня зарплата в освіті на 10-20% перевищує середню у державі. Зараз ми теж за це боремося. Ми вже чітко записали, що зарплата буде 4 прожиткових мінімуми. А він змінюється, поступово зростає. І це буде зарплата для тих, хто не має ще надбавок за стаж, ведення зошитів и таке інше. Є проблема через дисбаланс у зарплаті вихователів дитячих садків і викладачів вишів, але це питання також буде вирішуватися через інші нормативні акти.

– Які суттєві новації чекають учнів?
– По базовій школі це буде ЗНО після 9 класів. Планується ЗНО з української мови, без літератури, та ЗНО з математики. Найскладнішим буде забезпечення доступу до профільної освіти учнів. Нам тому дуже важливо зберегти ПТУ та коледжі, на базі яких можна бути створити якісну професійну освіту. Є великі ризики щодо незбалансованості. Щоб не було такого, що всі захочуть бути гуманітаріями або математиками. І тому важливо починати роботу з профорієнтації якомога раніше.